Acceptance and Commitment Therapy (ACT) 

 
Wat is ACT?  

Acceptance and Commitment Therapy is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie met als doel de psychologische flexibiliteit van mensen te vergroten. ( al zeg ik zelf liever ‘training’ dan therapie).

ACT kijkt niet naar het bestrijden van klachten, maar juist de vaardigheden van mensen wil verbeteren om met allerlei klachten om te leren gaan.

Er zijn veel mensen die worstelen met emoties uit het verleden maar ook met gedachten die ze liever niet willen hebben. Niemand wil lijden, verdriet of pijn hebben, onzeker zijn of met angst leven. Ook wil niemand leven met een laag zelfbeeld, depressies of negatieve gedachten. Het altijd maar vechten tegen deze emoties, negatieve ervaringen of gedachten kosten je veel tijd en energie en zijn niet te winnen. Sterker nog hoe harder je dit zinloze gevecht aangaat, hoe meer het juist een averechtse werking heeft.

 

Waarom ACT?

Als je ACT in het Nederlands zou vertalen zou dit (A) bereidheid en (B) toewijding zijn.

 

A. Stel je voor dat je zou leren om je gedachten niet meer zo serieus te nemen en dat je weer onbevangen in het hier en nu zou komen te staan. Stel dat je in staat bent om alles wat je liever niet zou willen ervaren te omarmen, waardoor je het gevecht met je angsten niet meer aan hoeft te gaan.

B. Stel dat je een nieuwe, zachtaardige relatie met jezelf creëert,  los van je (negatieve) zelfbeeld en alles wat je van jezelf moet. Wat als je zou ontdekken hoe jij je leven het liefst vorm zou willen geven en je de tools krijgt aangereikt die je in staat stellen om je eigen (geluk) pad te gaan bewandelen? 

Psychologische flexibiliteit

ACT is een proces van vorm van gedragstherapie die verschillende werkzame technieken met elkaar combineert. Samen vormen deze technieken psychologische flexibiliteit.

Het model van ACT bestaat uit zes zuilen:

1. Acceptatie: het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.

2. Defusie: loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel kunnen raken.

3. Mindfulness: in het contact komen met het hier en nu.

4. Zelf als context: een flexibele liefdevolle relatie met jezelf creëren.

5. Waarden: ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.

6. Toegewijde actie: je leven leiden op basis van je waarden

Voor wie?

Uit wetenschappelijk  onderzoek is gebleken dat ACT een effectieve behandelmethode is voor iedereen met diverse psychische klachten zoals bijvoorbeeld stressklachten en burn-out. Maar ook bij angsten, traumatische ervaringen en depressies, een laag zelfbeeld en onzekerheden. 

ACT richt zich op het veranderen van de relatie die iemand met zichzelf en met zijn gedachten heeft. Er wordt tijdens de sessies veel gebruik gemaakt van metaforen, de therapeutische relatie, ervaringsoefeningen en humor.

 

Door wie?

De ACT-training wordt door mij als professionele ACT coach en -trainer gegeven. Ik heb een geaccrediteerde en voortgezette Hbo- ACT opleiding gevolgd bij Gijs Jansen (ACT Guide psychoog en gespecialiseerd in ACT).

 

Vind de kracht in jezelf!

Kompassion - coaching en training
Oirloseheide 4
5811BB Castenray

T |+316 124 952 26
E |kompassion@outlook.com

  • Facebook

© by Kompassion. Designed by Het Designweb

coaching en training bij burn-out en stress